2020 június elején jelentette be a Google, hogy 2021-ben útjára indul a Google Page Experience új algoritmus, ami Oldal-élmény algoritmusként fordítható.
A tervezett 2021. januári élesítés helyett tavaly novemberben kiderült, hogy 2021 májusában fog kikerülni a nagy frissítés. Ennek oka, hogy a vírus adta nehéz helyzetben mindenkinek elég ideje legyen felkészülni.
A Google közleménye szerint a belső adataik és a külső kutatások azt mutatják, hogy a felhasználók előnyben részesítik azokat a weboldalakat, amelyek nagyszerű oldal-élményt garantálnak, vagyis jól használhatóak. Az elmúlt években emiatt a Google már több rangsorolási tényezőt vezetett be, mint például a mobil-rangsorolódás, vagy az oldalsebesség. Az új algoritmus ezeket vonja össze és bővíti ki új elemekkel.
Régi rangsorolási tényezők az új algoritmusban:
- mobil-barát oldal
- biztonságos weboldal
- HTTPS
- zavaró felugró ablakok
Új elemek: Core Web Vitals
- Oldalbetöltés (Large Contentful Paint – LCP – Legnagyobb Vizuális Tartalomválasz): a felhasználó benyomása alapján mennyi időt vesz igénybe az oldal fő tartalmi részének betöltődése.
- Interaktivitás (First Input Delay – FID – Első reakciótól számított válaszkésés): mennyi időt vesz igénybe mire az oldal reagálni képes a felhasználó interakciójára, míg a felhasználó kattint és a böngésző erre reagál, azaz mikortól használható a weboldal.
- Vizuális stabilitás (Cumulative Layout Shift – CLS – Elrendezés összmozgása): az oldal vizuális stabilitását méri, történik-e váratlan az oldal megjelenésében.
Az Oldal-élmény mutatók azt igyekeznek mérni, hogy a felhasználók hogyan tapasztalnak meg egy weboldalt, milyen élmények érik őket.
A Google közleménye szerint továbbra is a tartalom a legfontosabb rangsorolási szempont, akár akkor is, ha az oldalélmény átlagon aluli. Ha hasonló az oldalak tartalma, akkor az oldalélmény fontosabbá válik a rangsorolásban.
Az új algoritmus aloldal szintű lesz, tehát nem a domain egészét értékeli, hanem az egyes aloldalakat.
Vezető hírek (Top Stories) megjelenése már nem AMP-hez kötött lesz, hanem az új oldal-élmény algoritmus biztosítja majd.
A Google Page Speed eszköze bejelentéskor már mutatta a Core Web Vitals értékeit bármely weboldalra, és a Search Console-ban is megjelent egy új jelentés ennek kapcsán, ami segítésre van minden webfejlesztő és keresőmarketing specialista számára.